دختران ایران زمین

زندگی یعنی امید

دختران ایران زمین

زندگی یعنی امید

جشن افسانه ای جهانی


دنیای عشق

روز والنتاین از یک تعطیلات خرید آمریکایی به یک جشن افسانه ای جهانی تغییر شکل داده است.



نوشته : رشما یعقوب (1)
فوریه 2005

ریشه روز والنتاین توسط کاتولیک ها ایجاد شده است. حد اقل سه قدیس به نامهای والنتاین (2) و والنتینوس (3) وجود داشتند که هر یک از آنها در تلاشهایی برای مفهوم عشق و دوست داشتن سهیم بودند. یک بار والنتاین قدیس مراسم ازدواج را بصورت غیر قانونی انجام داد ، بعد از آنکه کلادیوس دوم (4) امپراتور رم ، ازدواج برای مردان جوان را غیر قانونی اعلام کرد. والنتاین قدیس دیگر به زندان افتاد و عاشق دختر زندانبانش شد .(او به آن دختر نامه ای با این امضا نوشت :"از طرف والنتاین تو". ) والنتاین دیگر در نیمه فوریه از دنیا رفت ، اینها دلیل آ ن است که ما روز والنتاین را جشن میگیریم . صرف نظر از منشا این روز ، روز والنتاین امروزه در سراسر دنیا توسط مذهبیون و غیر مذهبیون به همین شکل جشن گرفته میشود.در ایالات متحده ، روز والنتاین ، از لحاظ هزینه خرج شده ، بعد از کریسمس قرار دارد. مردان آمریکایی یک میانگین 125 دلاری را می پردازند درحالیکه زنان با 38 دلار در این کار سهیم می شوند. تقریبا 80 درصد مردم به خرید کارت میپردازند ( به میزان 1 میلیارد دلار در سال ) دو – سوم برای رفتن به شام و فرستادن گل ، یک – سوم ابراز عشق را با خرید شکلات بیان میدارند ( شامل 36 میلیون جعبه به شکل قلب ) و یک – پنچم به خرید جواهرات میپردازند .

عشق در سراسر دنیا

روز والنتاین از جنبه احساسی ، کمتر بر روی هزینه و بیشتر بر روی نشان دادن عشق ، تمرکز میکند. قلب و گل در هر نقطه از بحرین به چشم میخورد . رابی شیخ (5) 20 ساله ، که با خانواده اش در آنجا زندگی میکند اما فعلا در اوانسون (6) مشغول تحصیل است ، میگوید:" در مدارس بحرین ما همیشه گل و شمع به یکدیگر میفرستیم . " او میگوید : "ولی این موضوع به عنوان یک مسئله احساسی به آن صورتی که در آمریکا دیده میشود نیست. و خیلی مرتبط با شخص به خصوص نمی باشد، بلکه بیشتر یک مسئله دوستانه است و بر پایه رفاقت استوار است . خیلی از فروشگاهها با موضوعات مربوط به والنتاین تزیین می شوند و معمولا در هر مکانی برای این روزاعلان میشود."

در امارات عربی متحده ، روز والنتاین معمولا با جشنواره خرید زمستانی دوبی همراه میشود که خریداران ثروتمند را از گوشه و کنار دنیا به سمت خود میکشد. اینرا ریتا زویده (7) که رهبری گروهای توریستی آمریکا به خاورمیانه را برعهده دارد نقل میکند. روز والنتاین به عنوان یک ابزار ترقی برای بازرگانان تلقی میشود که فروشگاههای خود را با قلبها و گلها میآرایند . بعضی از هتلهای بزرگتر نیز در تدارک شام روز والنتاین هستند . او میگوید:"اما اینجا همانند آمریکا نیست که اگر شوهری با گل به خانه نیاید ، جایش در سگدانی باشد."

روز والنتاین در 5 سال گذشته در پاکستان نیز رواج یافته است. سوبیا هک (8)21 ساله که در آنجا بزرگ شده است و اغلب از آنجا دیدن میکند میگوید :"مغازهها پر از کارتها و بالونها و خرسهای کوچک به شکل قلب هستند. هک که حالا در راک ویل 9) ( زندگی میکند میگوید :"آنها مجموعهای از چیزهای افسانه ای درست میکنند . همه پسرها و دختر ها برای یکدیگر کارت و گل میگیرند درست مانند اینجا . آنها همچنین مهمانی والنتاین دارند."

اما هک میگوید ، اغلب جشنها توسط جوانان برگزار میشود و دور از چشم والدینشان صورت میگیرد. " والدین موافقت نمیکنند همینطور مردمی که قبلا ازدواج کرده اند نیز جشن روز والنتاین را برگزار نمیکنند . این جشن در واقع فقط برای دوست دختر و دوست پسرهاست . آنها فقط مجبورند دزدکی گلهایشان را به خانه ببرند.

کریستین یله-چیره (10 (، که از کشور غنا می آید میگوید که در چند سال گذشته این تعطیلات به میزان زیادی رایج شده است . او میگوید :"حالا این روز مردمی تر از روز استقلال است. آگهیها از یک ماه قبل آغاز میشود."

در آفریقای مرکزی ، بورکینافاسو(11) این جشن را بیش از 15 سال است که پذیرفته است. لیدی کی (12) ، 22 ساله ،که دانشجوی کالج مانت هولیوک (13) در هدلی (14) جنوبی در منطقه مس (15) است ، می گوید :" سینما ها فیلمهای عاشقانه نشان میدهند ، خدمات بستهبندی هدایا با درخواست زیادی مواجه میشوند، و فروشگاههای تهیه هدایا خیلی شلوغ میشوند. گلهای مصنوعی با قیمتی بالاتر به فروش میروند . (آب و هوای خشک برای گلهای طبیعی مناسب نیست .) باشگاههای شبانه میزبان "شب عاشقان " هستند و اجتماع دانشجویان جشن های رقص بر پا میدارند."

روز والنتاین حتی در عربستان سعودی نیز علی رغم همه سختگیریها گسترش یافته است. تری لیونز(16) 26 ساله ساکن ویرجینیا که دو سال گذشته در جده زندگی و کار کرده است میگوید :"اگر شما به یک مغازه بروید بعضی از فروشندگان به شما نزدیک میشوند و پیشنهاد فروش کارتهای والنتاین را که در کشوهایشان پنهان کردهاند ، به شما میدهند ." او میگوید:" مردم به این خاطر که بخواهند همانند آمریکاییها باشند روز والنتاین را جشن نمیگیرند وآنرا با کریستین سنت والنتاین (17) مربوط نمیکنند. این را یک کار مذهبی نیز نمیدانند . مردم فقط میخواهند که رمانتیک باشند." به نظر میرسد که از عشق نمی توان جلوگیری کرد.

نظرات 2 + ارسال نظر
سعید جمعه 1 دی‌ماه سال 1385 ساعت 02:14 ب.ظ http://mastaneh.blogsky.com

سلام ...

جالب بود ... کلی چیز یاد گرفتیم ؛) دست شما درد نکنه ...
در کل طرز نوشتارت خیلی صمیمانس ...

موفق باشی ...

پارسا جمعه 1 دی‌ماه سال 1385 ساعت 09:41 ب.ظ http://bishinbinimba.blogsky.com/

چه باهال ..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد